ניווט מהיר

הפרעות קול ושפה

 לאחר בדיקה אצל רופא א.א.ג מומחה למיתרי הקול ובהתאם לאבחנה, יופנה מטופל להמשך טיפול אצל קלינאית תקשורת. הטיפול באמצעות קלינאית תקשורת מתאים במקרים של סגירה לקויה של מיתרי הקול לרבות סגירה מוקשתת, סגירה עם רווח לאורך מיתרי הקול, פעילות יתר של מיתרי הקול העלולה לגרום לבצקת ויבלות על מיתרי הקול. יתר על כן ניתן טיפול גם בהפרעות בתפקוד מיתרי הקול ממקור נוירולוגי כגון חולשה/שיתוק של מיתר/י הקול. 

הפרעות שפה עקב פגיעות נירולוגיות – אפזיה היא הפרעה ביכולות השפתיות עקב פגיעה נוירולוגית באזורים האחראים על השפה במוח. הגורם העיקרי לאפזיה הוא אירוע מוחי, אולם גם פגיעות ראש, גידולים וסוגים שונים של פגיעות מוחיות יכולים גם הם לגרום לאפזיה. מיקום וגודל הפגיעה המוחית, יחד עם גורמים אחרים כגון: גיל, רמת השכלה ומצב בריאותי כללי משפיעים על מידת חומרת האפזיה. אבחון שפה לאיתור סוג האפזיה מבוצע ע"י קלינאית תקשורת. האבחון כולל אבחון של מרכיבי השפה השונים כגון: שיום, שליפת מילים, חיקוי של צלילים, חזרה על דיבור, מילים ומשפטים, תחביר, דיבור חופשי, הבנה שמיעתית, הבנת הנקרא וכתיבה. טיפול באפזיה מתבצע ע"י קלינאי/ת תקשורת ומטרתו לשפר את היכולות השפתיות של המטופל האפאזי ולייעל את הכישורים התקשורתיים שלו. הטיפול מתבצע בפגישות פרטניות חד שבועיות ובהמשך ניתן להמשיך בטיפול במסגרת קבוצתית. 

פגיעת ראש טראומטית הנגרמת כתוצאה מחבלה כגון תאונה או נפילה מגובה רב יכולה לפגוע קשות ביכולות קוגניטיביות (תהליכי חשיבה) כגון יזימה, קשב וריכוז וזיכרון. פגיעה ביכולות אלה גורמת לקשיים שפתיים ותקשורתיים .