ניווט מהיר

הפרעות קול בקרב מורים

אנשי חינוך, ובכלל זה מורים, גננות ומרצים, נמצאים בסיכון גבוה לפתח הפרעת קול. הסיבה  לכך ברורה: תחום עיסוקם מחייב שימוש יומיומי בקול לאורך שעות ארוכות. לפיכך, חשוב להכיר את הסיבות להיווצרות הפרעת הקול ואת הדרכים שבהן ניתן לטפל בה – בטרם תהפוך לבלתי הפיכה.

מהי הפרעת קול? 

ישנם שלושה סוגים של הפרעות קול:

הפרעות באיכות הקול: צרידות היא ההפרעה הנפוצה ביותר בקבוצת אנשי החינוך והיא נובעת על פי רוב משימוש שגוי במנגנון הפקת הקול, כלומר מסגירה לא נכונה של מיתרי הקול או מבעיה אורגנית במיתרים. דוגמאות לכך הן יבלות על המיתרים וחולשה של מיתרי הקול. 

הפרעות בטון הדיבור: הפרעות אלו נוצרות כאשר קולו של אדם אינו תואם את מינו או את גילו, כמו נשים שמדברות בטון נמוך מדי, גברים שמדברים בטון גבוה, או נער מתבגר שאינו מאפשר לקולו להתחלף וממשיך לדבר בטון גבוה מדי.  

הפרעות בגוון הקול: אלה כוללות בעיקר גוון קול מאנפף שמופיע במרבית המקרים בזמן צינון. עם זאת, אנפוף יכול לנבוע גם מחך שסוע.

לאילו תופעות עלולה לגרום עייפות קולית?

עקב שימוש תדיר בקול עשויים אנשי חינוך לחוש פעמים רבות בעייפות קולית. הסימנים לכך הם על פי רוב צריבה או כאב בגרון, אובדן קול זמני וצרידות (קול מחוספס או כזה שיש בו מרכיב רועד של טונים נמוכים). התשה של מיתרי הקול לזמן ממושך תגרום לעייפות קולית ולבסוף להתפתחות של הפרעת קול. היגיינה קולית תאפשר לשמור על מיתרי קול בריאים.  

כיצד שומרים על היגיינה קולית? 

ראשית, יש להקפיד על שתייה מרובה. בנוסף, יש לאפשר מנוחה קולית בין השיעורים ולאחר יום עבודה. חשוב להקפיד על תזונה בריאה ולהימנע ככל האפשר ממאכלים חריפים ובעלי חומציות גבוהה, משקאות אלכוהוליים ועישון. 

מספר כללים ששמירה עליהם תסייע בטיפוח היגיינה קולית:

יציבה נכונה: כדי לאפשר נשימה נכונה בזמן השיעור, יש לשמור על שרירי כתפיים רפויים ולהקפיד כ הרגליים יימצאו בקו ישר עם המותניים והראש. 

.הפסקות לנשימה: חשוב לדבר במשפטים קצרים ולקחת נשימות ביניהם. במידה וקיימת תחושה כי נגמ האוויר במהלך הדיבור, יש לעצור כדי לנשום. ניסיון להמשיך את המשפט ללא אוויר עלול להזיק למיתרי הקול.  

גובה טון מקסימלי: בזמן שיעור יש לשמור על  גובה טון עמו מרגישים בנוח. בנוסף, חשוב לשמור על עוצמת קול מתאימה. לכן, בכיתה גדולה ורבת משתתפים, מומלץ להשתמש במדונה. יש להימנע מהרמת קול או מלחישות, שעלולות גם הן לגרום לפגיעה במיתרי הקול. 

שתייה מספקת: יש להקפיד לשתות שמונה עד עשר כוסות מים ביום ולהמעיט בקפה, שנחשב למייבש. קפה הוא חלק בלתי נפרד מהתזונה היומית, יש לשתות כוס מים על כל כוס קפה.  

מנוחה קולית: כפי שהגוף זקוק למנוחה לאחר פעילות ממושכת, כך גם מיתרי הקול חייבים במנוחה לאח שימוש רציף של מספר שעות. אנשי הוראה משתמשים בקולם למשך חמש עד שש שעות ביום, ולכן, במידת האפשר, יש לתת לקול מנוחה של עשר דקות על כל שעתיים של דיבור. 

גם לאחר סיום יום העבודה חשוב לשמור על הבריאות הקולית. לפיכך, על מורים לדעת לזהות עייפת קולית, אשר לרוב באה לידי ביטוי בצרידות או בתחושה של גרון יבש לאחר דיבור. אם אתם חשים בסימפטומים הללו לאורך תקופה, חשוב להתייעץ עם רופא אף-אוזן-גרון מומחה למיתרי הקול.