ניווט מהיר

בדיקת מיתרי הקול + סיב אופטי

לרינגולוגיה היא תת התמחות ברפואת אף אוזן גרון העוסקת בהפרעות קול ובליעה.

מי שעוסק בתחום זה נקרא רופא לרינגולוג.

ביקור אצל רופא אף אוזן גרון מומחה לקול עשוי להיות חוויה מעט שונה מביקור אצל רופא אף אוזן גרון כללי. לאחר הפניית המטופל למכון לטיפול קול או לרופא המתמחה בקול (לרינגולוג), סביר להניח שיעבור בדיקה באמצעות סיב אופטי. הליך זה מאפשר לרופא להעריך לא רק את המראה הכללי של מיתרי הקול, אלא גם את מאפייני הרטט שלהם בזמן השמעת צליל. מכיוון שהאופן בו מיתרי הקול רוטטים קובע איזה קול ייצא, זהו צעד חיוני בקביעת הגורם לצרידות.

ישנן שתי גישות עיקריות באמצעותן ניתן לראות את מיתרי הקול במרפאה:

הראשונה היא בעזרת סיב אופטי גמיש (אנדוסקופ או לרינגוסקופ) המוכנס לאף תחת אילחוש מקומי וממוקם מעל לבית הדיבור והבליעה, מה שמאפשר לראות את תפקוד מיתרי הקול וממצאים פתולוגיים המפריעים להפקת הקול. היות והבדיקה נעשית בעירות, ניתן לבקש מהנבדק להפיק קולות דיבור שונים על מנת לאבחן את הפתולוגיה ממנה הוא סובל.

הבדיקה מוקלטת בווידיאו וניתן לדון בממצאים לאחריה.

השניה מתבצעת בעזרת סיב אופטי קשיח המוכנס לחלל הפה ובאמצעותו ניתן לראות את מיתרי הקול באיכות מעולה (HD) ובהגדלה. הבדיקה מעט פחות נעימה עבור חלק מהנבדקים לעומת זו שנעשית בעזרת הלרינגוסקופ הגמיש. גם בדיקה זו מוקלטת בווידיאו לצורך מעקב עתידי.

מכיוון שמיתרי הקול רוטטים בקצב מהיר, הלרינגולוג ישתמש באור מקוטע (סטרובוסקופיה) כדי להאט את מראה התנועה של רטט מיתרי הקול.

לא נדרשת הכנה מיוחדת לבדיקות הללו, אולם לעתים קרובות ניעזר באלחוש מקומי כדי להפוך את הבדיקה לנעימה יותר.