ניווט מהיר

סרטן גרון

סרטן במיתרי הקול (סרטן גרון) מתגלה לרוב בשלב מוקדם יחסית מכיוון והוא גורם לצרידות בשלבים מאוד מוקדמים. עובדה זו מאפשרת לתת מענה למחלה זו כבר בשלבים הראשונים שלה ולכן סיכויי ההחלמה הם גבוהים.

הגורמים  לסרטן גרון אינם ידועים במלואם וקרוב לוודאי מדובר במספר גורמים החוברים יחד. עם זאת, נמצא כי עישון ושתיית אלכוהול מגבירים את הסיכון לפתח סרטן בגרון. סרטן זה נפוץ יותר בקרב אנשים בגיל העמידה, אך מאובחן גם בקרב צעירים, המעשנים שנים רבות. סרטן הגרון שכיח יותר בקרב גברים.

מרבית הגידולים מתפתחים באחד ממיתרי הקול ולכן התסמין הראשון למחלה ברוב המקרים יהיה צרידות. גם גידול קטן על מיתר הקול יפריע לגל הרטט ויגרום לשינוי בקול-לצרידות. צרידות הנמשכת למעלה משלושה שבועות, בעיקר במעשן, מחייבת בדיקה של מומחה למחלות אף-אוזן-גרון (אא"ג). לעתים מתפתח הסרטן באזור המרוחק ממיתרי הקול. במקרה כזה, התסמין הראשון יכול להיות גוש בגרון או בצוואר, אי נוחות, קושי או כאב בזמן הבליעה.

האבחון יתבצע אצל רופא המומחה למיתרי הקול, הרופא יבחן את ההיסטוריה הרפואית ובאמצעות סיב אופטי המוחדר לתוך הגרון דרך האף או הפה. כאשר נמצא נגע חשוד בגרון בזמן בדיקה יש לאשר את האבחנה בעזרת ביופסיה הנלקחת מהגרון בהרדמה כללית.

הטיפול בסרטן הגרון נעשה באמצעות טיפול בקרינה, ניתוח וכימותרפיה. טיפולים אלו יכולים להינתן בנפרד או בשילובים שונים. במקרה של גידולים קטנים, הטיפול בקרינה הוא הנפוץ ביותר אך לעיתים ניתן לסלקם גם בניתוח עם לייזר מסוג CO2. עבור גידול גדול מתבצע לעתים ניתוח עם כריתה חלקית או מלאה של הגרון בהתאם לממצא. כימותרפיה ניתנת לעתים לפני או במהלך הטיפול בקרינה, במטרה למנוע את הצורך בניתוח ולטפל בהתפשטות הסרטן.

הטיפול מותאם לכל חולה וחולה בנפרד בהתאם לבעייתו הייחודית תוך שקלול גיל, מצב בריאותי הכללי, סוג הגידול, גודלו ושלב התפשטות המחלה.

גידול קטן על חלק קדמי של מיתר הקול
המפריע לגל הרטט וגורם לצרידות

סרטן במיתרי הקול

סרטן גרון המערב את שני מיתרי הקול,
החולה קיבל טיפול קרינתי ומאז חופשי מגידול