ניווט מהיר

צרידות והפרעות קול

הפרעות בקול וצרידות

הפרעות במבנה או בתפקוד מיתרי הקול גורמות לצרידות ברמות שונות ומתבטאות במגוון דרכים, בהן עייפות קולית, אי יציבות או חספוס, אובדן קול או ירידה באיכותו במהלך היום.  כאשר הצרידות אינה משתפרת לאורך שבועיים,  או כאשר היא פוגעת בתפקוד היומי או מחמירה לאורך תקופה ומלווה בקשיי נשימה, יש לפנות לרופא מומחה למיתרי הקול לצורך אבחון (לרינגולוג).

הסיבות להפרעות בקול הן רבות ואפשר לחלקן לחמש קבוצות עיקריות:

1. נגעים שפירים או ממאירים על מיתרי הקול יפריעו לגל הוויברציה שמפיקים מיתרי הקול ולסגירה שלהם. יש לזכור כי  סגירה טובה של מיתרי הקול הכרחית להפקתו.

2. שיתוקים של מיתרי הקול עקב פגיעה עצבית במהלך ניתוח באזור הראש והצוואר,  אירוע מוחי, תהליכים גידוליים החודרים לעצב המעצבב את מיתרי הקול, או כפי שקורה פעמים רבות, מסיבה שאינה ידועה.

3. הפרעות בסגירת מיתרי הקול (הגלוטיס) הנגרמות עקב הזדקנות טבעית, מצב הנקרא פרסבילרינקס, כלומר בית דיבור מבוגר. עם זאת, ניתן לראות את התופעה גם באנשים צעירים, לדוגמה, לאחר ניתוחים שבהם נכרת נגע כלשהו ממיתר הקול ונוצרת עליו צלקת.

4. רפלוקס לרינגופרינגיאלי הוא תופעה שכיחה מאוד הזוכה להתעניינות בעיקר בעשור האחרון. חומצה ותוכן מזון עולים מהקיבה דרך הוושט, נשפכים על מיתרי הקול וגורמים לבצקת המשפיעה על איכות הקול.

5. שימוש יתר או שימוש לא נכון במיתרי הקול, תופעה המאפיינת  מורים, גננות, מרצים, זמרים, פוליטיקאים ועורכי דין. התלונות השכיחות הן קושי בהפקת קול, עייפות דיבור, שינויים בטווח התדרים שאותו מסוגל החולה להפיק, כחכוח גרוני ותחושה של גוש בגרון.

תהליך האבחון

בשלב ראשון מתבצעת שיחה עם החולה בנוגע לקולו והרגשתו, לאחר מכן תתבצע בדיקת אף אוזן גרון וצוואר מקיפה מלווה בבדיקה של בית הדיבור והבליעה (לרינקס) בעזרת סיב אופטי גמיש המוחדר דרך האף או סיב קשיח המוחדר דרך הפה. לאחר האבחון החולה מופנה להמשך טיפול.

כאשר מדובר ברפלוקס לרינגופרינגיאלי, הטיפול הוא בעיקר תרופתי להורדת חומציות הקיבה משולב עם דיאטת רפלוקס.

במידה ומתגלה תהליך גידולי (שפיר), החולה מוזמן להסתכלות בהרדמה כללית וביופסיה או כריתת הנגע בהתאם לממצא. הגישה הניתוחית אינה כוללת חתכים בצוואר ונעשית דרך הפה בעזרת לרינגוסקופ קשיח תחת מיקרוסקופ ובאמצעות מכשירים קטנים מיוחדים. אלה מאפשרים את ביצוע הניתוח תוך שמירה מקסימלית על שלמות ותפקוד  מיתר הקול המנותח.

גידולים ממאירים קטנים (בשלב המוקדם) ניתנים לכריתה בעזרת לייזר. בכל מקרה שבו מדובר בגידול ממאיר, מוכנס לתמונה צוות רב תחומי הכולל גם כירורג ראש צוואר ורופא אונקולוג.